Una dintre hartile amiralului turc din secolul 16, Piri Reis, starneste controverse si poate da peste cap toata istoria umanitatii.
Concluziile savantilor – o harta facuta din avion sau alt aparat de zbor, o harta mai veche decat gheata care acopera Antarctica, o harta mai detaliata decat hartile tactice ale armatei americane, o harta pe care a folosit-o si Columb ca sa "descopere" America – o harta venita din adancurile istoriei umanitatii, care ne poate schimba sistemele de valori sau istoria asa cum o stim.
Piri Reis a fost un faimos amiral turc din secolul saisprezece, care avea ca pasiune colectionarea de harti de navigatie vechi. Dupa o batalie pe mare, amiralul a capturat cativa marinari dusmani. Unul dintre ei, ca sa scape cu viata, s-a laudat ca a fost pilot in flota lui Columb pe parcursul celor trei voiaje ale acestuia in Lumea Noua. Piri Reis, intotdeauna in cautare de noi informatii, l-a intrebat pe om daca Columb a descoperit Lumea Noua din intamplare sau stia ca exista pamant peste ocean. Pilotul i-a raspuns ca acesta avea o harta, a carei copie o detine si el si pe care i-a inmanat-o amiralului. Acesta, folosindu-se de ea si de colectia lui de harti antice, a desenat o harta a lumii in 1513. Aceasta este povestea hartii lui Piri Reis, mai mult sau mai putin romantata. Surprizele si semnele de intrebare de-abia acum incep.
In 1929, un grup de istorici, cercetand sectiunea haremului Palatului Topkapi din Istanbul, a gasit aceasta harta intr-o gramada de moloz. Istoricii au fost uimiti cand au descoperit ca harta prezinta clar coasta de nord si de sud a continentului american. Si mai uimiti au fost sa descopere pe vechea harta facuta la 1513, continentul Antarctica, care nu a fost descoperita pana in 1818.
In 1953, un ofiter al marinei turce a trimis harta lui Piri Reis inginerului sef al Oficiului Hidrografic Naval al Statelor Unite. Pentru a o cerceta, acesta i-a cerut ajutorul capitanului Arlington T. Mallerey, cu care mai colaborase, o autoritate in materie de harti antice. Raportand harta la cele existente, aceasta nu numai ca s-a dovedit a fi perfecta, dar chiar a mai adus corecturi hartilor moderne. De exemplu, pe harta lui Piri Reis, Groenlanda e reprezentata prin doua insule separate. Aceasta informatie a fost confirmata recent de un explorator polar francez, care a descoperit cu ajutorul sondelor ca sub stratul de gheata sunt intr-adevar doua insule. In Antarctica, prin acelasi procedeu, s-a descoperit ca sub calota de gheata exista vaile si muntii descrisi de harta lui Piri Reis, deoarece harta reproduce nu numai conturul continentelor, ci da si indicatii topografice privind interiorul acestor continente. Lanturile muntoase, varfurile, insulele, fluviile si platourile sunt insemnate cu cea mai mare exactitate.
Confirmand toate acestea si multe alte lucruri, cartografii Marinei Americane au ajuns la urmatoarele concluzii:
- Columb a avut o harta in calatoria sa spre America, care arata coastele Yucatanului, Guatemalei, Americii de Sud pana la Stramtoarea Magellan si o mare parte a coastei Antarcticii.
- Harta originala are cel putin 5.000 de ani, iar unele date arata ca poate chiar mai mult. Unele parti de uscat care apar pe harta sunt acoperite de gheturi de mii de ani.
- Doar cartografi foarte experimentati din zilele noastre ar putea desena o harta cu un grad de acuratete atat de mare si numai dintr-un avion.
Ca sa adanceasca misterul acestei harti, studii ale unor profesori ca Charles H. Hapgood sau Richard W. Strachan au aratat ca originalul hartii dupa care s-a inspirat Piri Reis a fost o fotografie aeriana de la o foarte mare inaltime, deoarece harta seamana perfect cu o fotografie a pamantului realizata din satelit, unde, datorita formei sferice a Pamantului, continentele situate mai departe de centrul imaginii "aluneca in jos" , la fel ca pe harta lui Piri Reis.
Capitanul Mallery sustine, de asemenea, ca harta nu se putea realiza decat dintr-un aparat de zbor, fiind prinse pe ea piscuri muntoase din nordul Canadei si din Alaska care nu erau trecute nici pe hartile strategice ale Armatei americane. Pe langa asta, adauga el, "stiau sa calculeze longitudinea, lucru pe care noi inca nu il stiam acum doua sute de ani".
Profesorul Charles H. Hapgood sustine ca, deoarece calota glaciara a Antarcticii se presupune ca are 100 de milioane de ani, exista doua posibilitati asupra perioadei in care a fost facuta harta initiala: ori calota glaciara este de factura recenta, cateva mii sau zeci de mii de ani, ori originalul hartii a fost facut acum milioane de ani, cand inca omul nu exista. Aceste doua prezumtii sunt respinse de comunitatea stiintifica, deoarece fiecare din ele ar da peste cap tot ceea ce credem (SAU NE-A FOST BAGAT IN CAP SA CREDEM, animalutele nu trebuie sa stie prea multe) noi ca reprezinta istoria umanitatii, de aceea harta lui Piri Reis este considerata doar o curiozitate, printre multe altele care ne-ar schimba poate (SIGUR) sistemele de valori sau istoria (SPUSA DE ALTII ASA CUM O VOR EI).
In sursele germane despre Piri Reis se spune ca el s-a nascut in 1470 in Karaman localitate situata langa orasul Konya din Turcia asiatica. Tatal sau era Hadji Mehmed, iar mama sa era sora vestitului pirat turc Kemak Reis. In 1481 il insoteste pe unchiul sau in acte de piraterie impotriva republicii Venetiene in Marea Mediterana. In 1501 unchiul sau Kemak Reis gaseste o harta desenata de Columb, a Regiunii de Vest.
In 1511 Kemak Reis este omorat prin ruperea corabiei in care era. In 1513 dupa mai multe harti pe care le aveau, una chiar din timpul lui Alexandru Macedon, incepe sa deseneze Piri Reis prima harta a lumii, care avea in totalitate tarmul de Est al Americii, insa nu tot continetul. Din nord, din Groenlanda pana in Antartica. La alcatuirea acelei harti a lumii, care-l va face faimos s-a bazat, pe alte 20 harti ale "lumii" mai vechi. Incepand tocmai din epoca lui Alexandru Macedon. In 1516 intra in flota de razboi a Imperiului Turc ca si capitan. In 1527 arata prima data sultanului Selim I harta sa a "lumii". In 1516/1517 participa la razboiul impotriva Egiptului. Iar la sfarsit va termina "Kitab-Bahriye", vestita sa carte de navigatie. La 1547 devine comdantul suprem, amiral, al flotei turcesti in Oceanul Indian. La 28 februarie 1548 va ocupa Adenul din Peninsula Araba alugandu-i pe portughezi. Iar in 1552-1553 insula Hormuz. Tot in 1552 ocupa Maskat (in Oman). Un prinicipal punct strategic portughez din 1507. De asemenea ocupa si insula Kish, langa Iran. Dupa intoarcerea sa in Suez primeste vestea ca Golful Persic unde se afla si insula Kish este blocata de o puternica flota portugheze. Pentru corabiile pierdute in confruntarea cu portughezii, 28 de corabii de la baza turca Al-Basra din Egipt, pentru a salva doua corabii cu comori si un joc politic urzit in spatele sau din partea guvernatorului Egiptului cu scrisori trimise la sultanul Suleiman, acesta din urma ordona decapitarea lui in 1554. Si astfel se stinge la 84 de ani cel mai vestit cartograf al Evului Mediu.